Gymnastik

barngympa2

Gymnastiksektionens mål är att få så många som möjligt att röra på sig, gammal som ung.

Gymnastikschema våren 2018

Dag
Tid
Aktivitet
Info
Ledare
Måndag18.00-19.00Barn 6-12 årFartfylld gympa med blandning av
styrka, kondition och smidighet för barn.
Maria Assarsson
Ing-britt Jersklint
Tisdag19.30-20.30Motionsgympa
dam och herr
Fartfylld gympa med blandning av
styrka, kondition och smidighet.
Karin Aldensjö
Onsdag17.00-17.45Barn 3 - 6 årLek och koordinationsträning i rolig form.Frida Idéen
Onsdag19.00-20.00CirkelträningSandra Bono
Malin Karlsson
Torsdag19.15-20.15CoreCore/styrka/tabataMimmi Andersson
Söndag18.00-19.30

Step upKonditionspass på bräda med extra styrka.Heléne Johansson
Jessica Bohman

Ledare för respektive pass meddelar via Facebook när träningen för terminen börjar, slutar och gör uppehåll.

Motionsgympa

Motionsgympan är varierad, funktionell och enkel att hänga med i. På en timme tränar du hela kroppen. Kondition, styrka och rörlighet i ett och samma pass. Träningskänslan och lusten att röra sig kommer ur musiken. Alla deltar efter sin egen förmåga och lust. Motionsgympan är ett bra komplement till spinning, löpning och andra motionsformer.

Core/styrka/tabata/cirkelträning

Core tränar bål och balans. Styrka tränas genom hantlar, gummiband och vår egen kroppsvikt. Tabata står för tuff intervallträning. Cirkelträning innebär stationer med olika övningar.

Barngymnastik

I denna grupp läggs fokus på barnens rörelse i lek, t ex med musik eller ramsor. Man övar på balans och koordination, såsom kullerbyttor. Alla rörelser utgår från hur mycket barnen kan och alla ska känna att de klarar rörelserna och har roligt. Genom lek lär sig barnen hur rörelserna fungerar.

Step up

Step up är ett fartfyllt konditionspass på bräda till musik. Det bygger på stegkombinationer, där man även lägger till armrörelser om man vill. I mitten av passet har vi styrketräning , med bl a hantlar.

StepUp1